01/11/2023

Een kinderboerderij is zo’n voorziening die oud en jong met elkaar verbindt en daarmee een belangrijke sociale functie heeft. Verbindingen leggen en sociale doelen realiseren staan ook hoog op de doe-lijst van de Lions Roermond.

Daarmee is meteen de link tussen kinderboerderij Brombremke in St. Odiliënberg en de Lions gelegd. De kinderboerderij moet na decennia wijken voor woningbouw en verkassen naar een nieuwe plek op het voormalige sportpark Schepersheuvel.

Dat leidde tot noodkreten van het bestuur van de kinderboerderij. Met de verhuizing is zo’n anderhalve ton gemoeid. Nodig voor nieuwe dierenverblijven en de inrichting van de nieuwe stek, die de uitstraling van een parkachtige buurtboerderij moet krijgen. Daarvoor moet wel nog een hoofdgebouw gestalte krijgen en zijn er subsidies onderweg.

Marc Dinnissen pikte de noodkreet uit St. Odiliënberg op en kreeg alle steun binnen de Lions om een volière te realiseren voor de nieuwe kinderboerderij. Marc koos niet de gemakkelijke weg, aankoop voor zo’n vijf mille, maar ging samen met een bouwteam van de Lions in zijn bedrijf aan de slag om met nieuw en gebruikt materiaal een eigen vogelonderdak te maken.

Het resultaat is een van de pronkstukken van de nieuwe kinderboerderij: een volière van zes meter lang, twee meter breed en tweeënhalve meter hoog en afgewerkt met pannendak. “We hebben er veel werk aan gehad. Maar het was de moeite waard. De bouw was teamwork en we zijn er ontzettend trots op,” aldus Marc.

Die mening wordt volmondig gedeeld door voorzitter Petra Bours van het bestuur van de boerderij. “We zijn dolblij met die mooie bijdrage van de Lions.”

De opening van de kinderboerderij is ergens in 2024 voorzien. De Lions bekijken samen met het kinderboerderijbestuur of de volière in de aanloop naar die opening met een officieel tintje kan worden overgedragen.

Bouw volière Kinderboerderij 't Brombemke Roerdalen